V některých firmách a organizací je běžnou praxí, že dochází k hodnocení zaměstnanců. Nutno říci, že by se mělo jednat o samozřejmost. Pokud podnikáte, pravděpodobně se Vám musí jevit, že se jedná o nesmysl, který stojí spoustu času, který by se nepochybně dal využít podstatně efektivněji. Takový nesmysl si přece mohou možná dovolit na úřadu ve státní správě, ale rozhodně ne tam, kde čas jsou peníze. Ale jde o jeden ze způsobů, jak zefektivnit kvalitu práce a úroveň na pracovišti.
Jedná se o způsob, jak poskytnout zaměstnanci zpětnou vazbu nad jejich prací. Jak jinak mají vědět, v čem si jejich práce vážíte a v čem naopak vnímáte jejich slabiny? Asi se nedočkáte efektivity práce, když svou nelibost budete skrývat, nebo naopak ventilovat prostřednictvím nadávek a podobně.
Důležitá zpětná vazba pro zaměstnance i zaměstnavatele
Navíc hodnocení poskytuje zpětnou vazbu i Vám, i když se to na první pohled ani nezdá. Pravděpodobně nikdy jindy se nedozvíte o různých tajemstvích a nečestnostech než právě při této činnosti. Můžete odhalit v prvopočátku různé průšvihy a to je rozhodně více než žádoucí.
Je otázka, zda současné nastavení hodnocení zaměstnanců je správné. Obvykle se z hodnocení dělá zápis, takže se z pohovoru, který mohl být upřímný a přínosný, velmi snadno stává formalita, protože není zachováno diskrétní prostředí pro zaměstnance.
Taktéž není na škodu hodnocení zaměstnavatele či nadřízeného. I to se v některých zařízeních děje. Samozřejmě ted nemáme na mysli různé anonymní ankety, které nezřídka lidé využívají spíše k hanění než k objektivní kritice.
V obou případech platí, že je žádoucí vyzdvihnout objektivní klady, protože určitě nic není výhradně černé. O negacích je žádoucí mluvit sice otevřeně, ale s maximálním taktem. Není na škodu nabídnout například i některé alternativy a možnosti, které by mohly vést ke zlepšení nebo korigování.